Två
mil uppströms från där Moälven
mynnar ut i Bottenhavet låg en gång i
tiden ett livsviktigt nav."Galastan"som
med sitt läge förenade vatten och land
samt möjliggjorde handel från hav till
fjäll. Marknadsplatsen var segelbar
fram till 1800-talet. Passagerartrafik
pågick till 1904. |
Pålar
som idag finns kvar av den brygga som
en gång fanns |
|
Hjulångaren
Mo |
Gustav Wasa
|
De
första noteringarna om fisk
och strömingsmarknad i Gala
Mo är redan från 1550-talet,
då Gustav Vasa sökte en beskattningsplats för
laxfisket
uppefter Moälven
|
|
För
femhundra år sedan var vattenståndet i fjärden uppemot
4 meter högre än vad det är idag. Galastan var
en segelbar hamn och det var något som Johan III
tog fasta på när
han anlade kronosågen
i Skortsjö 1573. Galastan var las-
tageplats för sågen och virket användes till
kronans slotts-
och skeppsbyggen.
|
|
|
Galastan 2006
återskapad i görligaste mån av Mo Samhällsför.
|
På
1500-talet började mark-
nadstraditionen med att fiskare
från Gävle seglande på hösten
upp till Galastan. Direkt sålde
de överskottet av sommarens
fångst till bönderna i inlandet.
Till marknaden kunde det komma upp till 50 båtar med ströming.
Vägarna var dåliga och varor-
na magasinerades i bodar vid
Galastan, för att när det blev vinterföre hämtas
av bön-
derna.
|
|
Storhetstid
Marknaden var som störst under 1700-och
1800-talet. Från
närliggande städer och köpingar kom handelsmän,
bönder än-
da från Åsele och Fredrika samt samer. Det handlades med
varor som
stångjärn, salt, kaffe, tobak,brännvin, siden, porslin
och lyxartiklar.
Inlandsborna hade med sig tjära, bjälkar, hudar, skinn,
smör och ost.
En marknad i Galastan varade i flera dagar och hade många
basökare. Den sista marknaden hölls 1903.
Marknadsplatsen var i många år lastageplats för sågvaror
och
järnsmide.
|
Marknadsdamer
besöker Mo historiska
marknad 2005 |
|